Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terenie naszego kraju posiada prawo przekazania samochodu firmowego do swojego prywatnego użytkowania. Samochód jest traktowany w tym przypadku jak każdy inny składnik majątku trwałego.
Przekazanie samochodu na cele prywatne wiąże się jednak z pewnymi konsekwencjami. Konieczne jest skrupulatne udokumentowanie przekazania. Trzeba będzie w takiej sytuacji ponieść pewne konsekwencje podatkowe. Przy przekazaniu samochodu do prywatnego użytkowania niezbędne jest sporządzenie kilku dokumentów. Pierwszym z nich jest dokument likwidacji lub protokół likwidacji. Drugim dokumentem jest protokół przekazania środka trwałego na potrzeby własne. Oba te dokumenty należy sporządzić w dniu przekazania samochodu do własny celów prywatnych. Dokumenty powinny zawierać niezbędne informacje, takie jak na przykład: datę sporządzenia, dane firmy, datę przekazania środka trwałego i oczywiście podpis właściciela.
Jeśli przedsiębiorca nie posiadał przy nabyciu pojazdu częściowego lub pełnego odliczenia VAT, nie ma on obowiązku naliczenia podatku VAT. Jeśli jednak przedsiębiorstwa takie prawo posiadał, niezbędne jest wykazanie podatku VAT. Informację tę należy zamieścić w deklaracji VAT za okres, w którym doszło do sprzedaży.
W sytuacji, gdy przedsiębiorca odliczył już 50 procent podatku VAT z tytułu nabycia pojazdu, w momencie przekazania auta na cele prywatne, przysługuje możliwość skorygowania niedoliczonej części podatku VAT. Może do tego dojść pod warunkiem, że wycofanie samochodu nastąpi w przedziale dwunastu miesięcy (jeśli dotyczy to auta o wartości powyżej 15 000 złotych) lub pięciu lat (gdy wartość pojazdu nie przekracza 15 000 złotych).
Przekazanie samochodu rodzi konsekwencje w kwestii podatku dochodowego. Wtedy nieumorzona część wartości początkowej środka trwałego nie jest zaliczana do kosztu uzyskania przychodu. Samo przekazanie samochodu firmowego do prywatnego użytku nie rodzi konieczności uiszczenia opłaty z tytułu podatku dochodowego.